torsdag 4 oktober 2012

Kirin Beer Factory.


I tisdags tog en av mina två japanska lärarinnor med oss till Kirin Beer Factory en bit utanför Yokohama. Det var sista dagen på level 2 och halva klassen passade på att skolka. Tanken var lite lockande, men samtidigt var denna utflykt något jag aldrig skulle gjort själv. Bäst att passa på. Min lärarinna har "att dricka alkohol" som hobby, och valde antagligen därför denna utflykt. I Japan är det helt okej att ha "dricka alkohol" som hobby. 


I receptionen möts vi av ett gäng 40+ kvinnor i fina dräkter. Välmående, fint sminkade, allt perfekt. Jag lovar att alla är helgalkisar. Hur kan jobba på en ölfabrik och inte vara det?
Förutom min lärare och vi några vilsna utlänningar, med för dålig japanskakunskap för att riktigt kunna förstå den guidade turen på fabriken, så var det bara tanter som gick på den här guidade turen. Uttråkade hemmafruar som skulle imponera på sina män med sina nya kunskaper om öl.  


När den guidade turen var slut blev vi bjudna på nygjord öl, så färsk den kan bli. Dubbel 生 i 生ビール. Det ingick tre glas. Jag drack ett glas. Min lärarinna drack två. Tanterna drack tre. Och klockan var bara lunch. Bara i Japan. 

2 kommentarer:

  1. ASG, vilket roligt inlägg. Och jag måste bara säga: fantastiska bilder du tar!! Kram ^^/

    SvaraRadera
  2. Haha, underbart! Har inte varit där, men på Yebisu Beer Museum.. dock inte världens roligaste för en glutenintolerant tyvärr. Hade också en lärarinna med "drinking" som hobby.. Asahi var hennes favorit.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...