onsdag 4 december 2013

Japan x 24. 4, melon pan.

Melon pan, eller meronpan som det uttalas på japanska, är ett sött bröd med lite krispig kakdeg uppepå som går att köpa lite varstans i Japan. Antingen går de att köpa styckförpackade i plast för runt 105 yen (ca 8 kr) på alla combinis eller nybakade på bageri som bilden ovan. Melon pan betyder melonbröd men har trots detta ingenting att göra med melon förutom möjligtvis formen. Finns i många olika smaker och fyllningar och ibland även säsongsbetonade smaker. Grönt te, choklad, banan, jordgubbb, mango, milk, whipped creme, butter är några av de smaker jag sett. På bilden är den vanligaste varianten som smakar mest sött, men ibland finns även melon pan med just melonsmak. 
För mig är melon pan en syndig favorit. Helst ska de vara nybakade som hos bageriet på Tsukishima ovan, eller som hålet i väggen i Kamakura. Eller när man har en dålig dag och köper milk tea, fem stycken inari sushi och en melon pan till middag på Lawson Store 100 för 315yen. Sen gick man hem och kollade Totoro på datorn och mådde lite bättre efteråt.
Jag saknar mitt liv i Japan, alla vänner, studier, att bo och leva där. Att göra denna julkalender får mig att minnas och jag kan knappt förstå att jag har varit med om allt det här. Det gör mig både glad och ledsen att inse att man haft en så fantastisk upplevelse. Japan kommer alltid ha en speciell plats inom mig.

1 kommentar:

  1. Åh, förstår att det måste vara både kul och jobbigt att minnas tillbaka tiden i Tokyo! Älskar att få följa med igen.
    Hörde om/såg melonpan i anime-serien Yakitate Japan (förövrigt bästa animen!) När vi kom till Japan trodde vi att det var melonsmak på brödet, men icke! Har dock inte själv preovat eftersom jag inte tål.. men sambon gillade det inte. (tror dock han åt ett "gammalt" melonpan från nån kombini.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...